Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a uczęszczających do Gimnazjum w Naszym Ośrodku polega przede wszystkim na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
W Gimnazjum uczniowie podzieleni są na zespoły złożone z 6 - 8 uczniów. O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne, w mniejszym stopniu wiek i lata nauki.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne. Są one dostosowane do możliwości każdego dziecka i urozmaicone zajęciami ruchowymi oraz muzyczno- tanecznymi. Zajęcia uprzyjemnione są uroczystościami, zabawami okolicznościowymi, różnorodnymi konkursami, wycieczkami krajoznawczymi.
Zajęcia edukacyjne obejmują :funkcjonowanie w środowisku, muzyka z rytmiką, plastyka, technika, wychowanie fizyczne, religia
Nawet niewielkie postępy ucznia nauczyciele nagradzają poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.
Nauczyciele poprzez ciągłą współpracę z rodziną ucznia, włączają ją w działalność rewalidacyjną prowadzoną na terenie szkoły. W miarę możliwości rodzice kontynuują niektóre elementy tej działalności w domu ucznia. Szkoła poprzez różnorodne formy działalności integracyjnych, lokalnych i innych przygotowuje środowisko do przyjęcia zaakceptowania ucznia i udzielania mu pomocy.
Rodzice oraz prawni opiekunowie ucznia biorą udział w różnorodnych formach współpracy z Naszą placówką a także bieżących konsultacjach dotyczących postępów i trudności ucznia.
Dla uczniów kończących edukację w gimnazjum istnieje możliwość kontynuowania nauki w Szkole Przysposabiającej do Pracy.
Gimnazjum dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim obejmuje trzyletni okres kształcenia ( do 21 roku życia).
Nauka odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego i Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne (IPET) opracowane przez specjalistów na podstawie diagnozy i oceny aktualnego funkcjonowania ucznia.
Podstawowymi formami prowadzonej działalności dydaktyczno-wychowawczej są obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie przedmiotów ogólnokształcących oraz indywidualne i grupowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.
Edukacja w szkole gimnazjalnej kończy się obowiązkowym egzaminem z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka angielskiego.
Główne założenia pracy dydaktyczno- wychowawczej. Kształtowanie zaradności ucznia w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu umiejętności i sprawności. Umożliwienie uczniom uczestnictwa w różnych formach życia społecznego i zdobywanie doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej, rodzinie i najbliższym środowisku. Rozwijanie samorządności poprzez angażowanie uczniów w organizację życia szkoły. Przygotowanie do podjęcia nauki wybranego zawodu w szkole zawodowej. Każdy uczeń w zależności od potrzeb objęty jest pomocą: rewalidacyjną, logopedyczną, rehabilitacyjną, socjoterapeutyczną oraz pedagogiczną – psychologiczną.