Parę słów wprowadzenia.
Czym jest EEG Biofeedback ?
EEG biofeedback to metoda, która wykorzystuje zapis fal mózgowych. Feedback to pojęcie określające sprzężenie zwrotne, czyli otrzymywanie informacji o własnym działaniu. EEG Biofeedback nie jest formą stymulacji prądowej, dlatego jest bardzo bezpieczny. Podczas terapii dziecko gra w grę komputerową, którą kontroluje wyłącznie swoim umysłem, bez użycia klawiatury czy myszki. Jest to metoda atrakcyjna i przyjemna. EEG Biofeedback wykorzystuje mechanizmy warunkowania instrumentalnego. W praktyce wykorzystujemy to w taki sposób, że kiedy osoba trenująca wywoła odpowiednią reakcję, czyli obniży lub podniesie napięcie danej częstotliwości w mózgu, zostaje „nagrodzona” np. w postaci punktów widocznych na ekranie czy zmiany parametrów gry. Natomiast w sytuacji gdy fale mózgowe nie utrzymują się na właściwym poziomie, osoba jest „karana” np. poprzez brak punktów. Dzięki takiej informacji zwrotnej. osoba trenująca uczy się w świadomy sposób wpływać na zmianę aktywności elektrycznej swojego mózgu.
Celem terapii EEG biofeedback jest świadome nauczenie się wpływania na wzorzec fal wytwarzanych w mózgu, by pracował on szybciej i wydajniej.
W jaki sposób to działa?
Odzwierciedleniem funkcjonowania mózgu są wytwarzane przez neurony sygnały aktywności elektrycznej. Ich zapis w postaci wykresu fal mózgowych, możliwy do obejrzenia na monitorze komputera, to encefalogram (EEG). Różnym stanom psychicznym odpowiadają różne wzorce zapisu fal mózgowych, różniące się częstotliwością:
- fale delta są generowane podczas głębokiego snu bez marzeń sennych. Ilość tych fal maleje z wiekiem. Wysoki poziom na EEG może wiązać się z problemami z nauką lub wskazywać na ciężką postać ADHD lub uszkodzenie mózgu. Niskie natężenie fal gamma występuje, gdy ma się słaby sen.
- fale teta dominują w stanie pobudzenia emocjonalnego, ale są też powiązane z aktywną wyobraźnią i odpoczynkiem po wysiłku. Wysokie natężenie tych fal często występuje przy brakach uwagi i zaburzeniach depresyjnych, a niskie może być typowe dla stanów lęku i stresu.
- fale alfa dominują w w stanie relaksacji, po zmierzchu i podczas medytacji. Gdy jest wysoki, może wiązać się z trudnościami ze skupieniem uwagi, a niski występuje zwykle przy bezsenności, lęku i stresie.
- fale beta wiążą się z intensywną aktywnością neuronów i występują w stanie skupienia. Zbyt duże ich natężenie wiąże się z lękiem i stresem. Fale głębokie beta o częstotliwości 18-30 Hz są typowe dla stanu dużego pobudzenia nerwowego, w stresie i przy nadmiernym napięciu mięśniowym. Zbyt niskie natężenie fal beta może oznaczać rozleniwienie, a nawet stan depresyjny.
- fale gamma wynikają z wysokiego poziomu procesów poznawczych w mózgu. Są też bardziej intensywne podczas fazy REM snu. Wpływają na to, z jaką sprawnością przyjmujemy informacje czy odbieramy bodźce sensoryczne. Zmniejszona aktywność fal gamma wiąże się z problemami w nauce i psychicznymi, a wysoka towarzyszy stanom szczęścia.
Zastosowania i efekty EEG biofeedback
Biofeedback EEG wykorzystywany jest takich stanach jak:
- stres,
- zaburzenia snu,
- zaburzenia lękowe,
- zaburzenia pamięci,
- zaburzenia koncentracji,
- zaburzenia autoimmunologiczne,
- depresja,
- padaczka,
- autyzm,
- OCD – zachowania obsesyjno-kompulsywne,
- nadmierne pobudzenie psychoruchowe,
- ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej,
- ADD – zespół zaburzeń koncentracji uwagi z małą nadpobudliwością ruchową lub bez niej,
- PTSD – zespół stresu pourazowego,
- zespół Aspergera,
- dysleksja,
- dyskalkulia,
- dysgrafia,
- dysortografia, zaburzenia rozwoju mowy i jej płynności,
Kiedy odczuwalne są efekty treningu osiągnięć?
Doświadczenie efektów ma kilka faz. Początkowo wiele osób doznaje tzw. efektu nowości (podobnie jak np. po zakupie samochodu), związanego z podekscytowaniem. Nie jest on zasadniczym celem treningu i zwykle wygasa w ciągu kilku dni. Drugą składową, obserwowaną względnie regularnie, jest poprawa samopoczucia (uspokojenie, rozpogodzenie, ożywienie, klarowność itp. - zależnie od typu treningu). Występuje ona zwykle w trakcie treningu lub w ciągu kilku godzin po nim. Trzecia składowa, uważana za główny cel neurofeedbacku, to stopniowo postępująca (na przestrzeni kilkunastu-kilkudziesięciu treningów) poprawa wymienionych wcześniej funkcji psychicznych. Z czasem wyższy poziom funkcjonowania rzutuje na wiele dziedzin życia i zaczyna być postrzegany jako jego naturalny element.
Zapraszam do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=ZlM2EX8-SnU