Szanowni Rodzice i Opiekunowie naszych wychowanków
Psycholog i Pedagog Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego zachęcają do kontaktu telefonicznego w godzinach od 9.00 - 12.00 lub drogą e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Zdajemy sobie sprawę, że jest to trudny czas, ale jesteśmy otwarte na Państwa pytania i sugestie.
Służymy radą i pomocą.
pedagog 695-417-334,
psycholog 660-731-528,
Zachęcamy do kontaktu
PEDAGOG SZKOLNY
mgr Katarzyna Rusin
jest do dyspozycji uczniów, rodziców oraz nauczycieli
w godzinach pracy:
Poniedziałek |
8.00 - 9.00 - dyżur dla rodziców 9.00 - 14.00 |
Wtorek |
8.00-12.30 |
Środa |
11.00 - 13.30 13.30 - 16.30 - internat |
Czwartek |
8.00 - 14.00 |
Piątek |
8.00 - 9.00 - dyżur dla rodziców 9.00 - 12.00 |
PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Edyta Barankiewicz
Poniedziałek |
11.00-14.00 14.00-14.30- dyżur dla rodziców 14.30-16.30- internat |
Wtorek |
8.00-12.30 |
Środa |
9.00-12.30 |
Czwartek |
9.00-14.00 |
Piątek |
8.30-12.30 |
W każdy pierwszy piątek miesiąca pedagog szkolny wraz z psychologiem organizują w godz 12.30-13.30 (w razie potrzeby dłużej) spotkania z rodzicami i opiekunami uczniów naszej szkoły. Najbliższy termin spotkania to 05.05.2017! Spotkania są nieobowiązkowe, aczkolwiek bardzo zachęcamy do uczestnictwa w nich. Na każdym spotkaniu poruszany jest inny temat. Tematem majowego spotkania będzie „uważna świadomość”. Po każdym spotkaniu będzie zamieszczone streszczenie naszego tematu. Gorąco zapraszamy !
Spotkanie 3
Data: 5.05.2017
Temat przewodni: Uważna świadomość
Istnieje wiele interpretacji słowa ,, uważność”.
Ta najczęściej stosowana, ma związek z medytacją. Niemniej uważność ma wiele aspektów. Jednym z nich jest kontemplacja osiągnięcie stanu uważności może z początku wydawać trudne, ale w rzeczywistości wcale takie nie jest. Nie trzeba wcale ciężko pracować, żeby to osiągnąć. To po prostu zwracanie uwagi na to, co się dzieje w danej chwili. To tylko życie chwilą przez krótki czas, w którym myśli mogą swobodnie płynąć, a my nie zatrzymujemy ich w głowie i nie osądzamy ich. W ten sposób wzmacniamy jednocześnie siłę koncentracji, obserwacji i relaksacji.
Uważna świadomość różni się od myślenia, w czasie którego oceniamy często kolejne chwilę i zastanawiamy się, co się zdążyło i co może się zdarzyć. W stanie uważniej świadomości nasz umysł jest skoncentrowany tylko na oddechu. Ten stan jest też dokładnym przeciwieństwem bezmyślności, z którą mamy do czynienia w tedy gdy działamy automatycznie i nie zwracamy uwagi na bieżącą chwilę. Wszyscy to znamy. Czasem czujemy się tak, jakbyśmy przechodzili przez życie pogrążeni w głęboki śnie. Minuty, godziny, a nawet dni mijają bezpowrotnie, a my nawet nie potrafimy sobie przypomnieć co się z nami działo, ponieważ nie byliśmy tego świadomi. Czasem w stanie bezmyślności automatycznie reagujemy w sposób negatywny, atakując innych albo mówiąc rzeczy, których żałujemy. W cale nie musi tak być wszyscy możemy stać się bardziej świadomi. Kluczem do sukcesu w przypadku wszystkich uważnych praktyk jest ich powtarzanie, i unikanie nadmiernie krytycznego podejścia do siebie. Zawsze, gdy zauważmy, że umysł zaczyna wymykać się z pod kontroli, powinniśmy spokojnie odzyskać skupienie. Ten stan nazwany jest ,, świadomością bez sądów”. Im bardziej wzmacniamy ten komunikat, tym lepszą uzyskujemy koncentrację tym bardziej pomagamy dzieciom zaakceptować fakt, że mogą popełniać błędy bez nadmiernego krytycyzmu wobec samych siebie.
Zdaniem eksperta: dr Richard Davidson uważa, że spokojne siedzenie i uważnie oddychanie przez 10 minut dziennie w ciągu ośmiu tygodni wzmacnia tę część kory przedczołowej, która jest odpowiedzialna za generowanie pozytywnych uczuć i osłabia część odpowiedzialną za wywoływanie uczuć negatywnych
Informację zaczerpnięto z książki : Goldie Hawn ,, 10 minut uważności - jak pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem i strachem” ( gorącą polecamy całą książkę).
Spotkanie 4
Data: 2.06.2017
Temat przewodni: Jak myślisz tak się czujesz
Prof. Martin Seligman ( który wprowadził również pojęcie :wyuczonej bezradności”) dowiódł, że nasz pesymizm bądź optymizm wynika z tego, jak interpretujemy doświadczenia. Optymistyczny styl wyjaśniania polega na tym, że przyczyn odniesionych sukcesów upatrujemy w sobie, a winą za niepowodzenia obarczamy czynniki zewnętrzne, np. działania innych osób czy instytucji. Pesymiści z kolei są skłonni sukces przypisywać okolicznością zewnętrznym (np. uprzejmości szefa) a winą za porażki obarczają siebie.
Osoby, które pozytywnie interpretują przyczyny swoich sukcesów i porażek, cieszą się lepszym zdrowiem i mają większe osiągnięcia. Co więcej, lepiej radzą sobie z żałobą i stratą. Podczas gdy pesymiści sięgają po alkohol, optymiści przewartościowują swoje życie, dostrzegając jego kruchość. Ciągłe krytykowanie siebie obniża nastrój. Jak zakłada Seligman, pesymistyczny styl wyjaśniania sprzyja pojawianiu się symptomów depresji.
Warto pielęgnować pozytywny obraz przyszłości. Optymiści są szczęśliwsi i mniej skłonni do depresji, doświadczają mniejszego stresu i lepiej sobie z nim radzą, rzadziej chorują, szybciej dochodzą do zdrowia i dłużej żyją. Moshe i Levy odkryli, że ludzie po pięćdziesiątce, którzy mają optymistyczny obraz starości, żyją ponad siedem lat dłużej niż ich pesymistyczni rówieśnicy.
Fragmenty artykułu : Oglądaj świat w 3D (miesięcznik Charaktery, nr 5, maj 2014)